Affärssystem: LARMLISTA

Sökväg i meny: SystemQ-Lager-Larmlista Revision 2006-01-10
Beskrivning av rutin i Affärssystemet SystemQ

Larmlista används för att skriva ut inköpsbehov. Man skall välja vilket lager som skall analyseras. Om man har ett begränsat antal artiklar på lagret kan man söka från - till leverantör men om du har många lagerposter rekommenderar vi att du skriver ut en leverantör åt gången. Detta går mycket snabbare och belägger inte datorn lika hårt med arbete.

Statistik
Urval på
Orderrad
Varningar i larmlistan, beräkning av antal pallar Rader med varningar markeras med röd text som prioriteras i följande ordning

  1. Ett S i antal inköp visar att det finns inköp som är försenade
  2. Ett U i antal inköp visar att det finns inköp som inte är bekräftade
  3. Ett N i antal inköp visar att det finns inköp som inte är skickade

Per leverantör görs en beräkning hur många pallar som inköpsbehovet skapar. Finns inte enhet pall på artikeln så summeras antal i lagerenhet.

Resultatet visas som sista rad på leverantören

Uppdatera leverantör Med detta alternativ kommer lagerposten att uppdateras med huvudleverantör artikel. Denna används sedan vid olika urval.
Artikelbehov strukturartiklar Kommer att beräkna behov på artiklar som ingår i strukturartiklar på kundordrar. Dessa artiklar har inställningen "Räkna av struktur i utleverans packsedel" i Egenskaper PDM.
Med artiklar utan behov
Lagerhantering Endast artiklar med Lagerhantering modell mindre än 3 kommer med på listan
Om du söker på en leverantör, kan du få flera leverantörer utskrivna om de artiklar, till vilken den sökta leverantören är kopplad, har flera olika leverantörer.

Aktuellt lagersaldo och inköpt antal redovisas. Datorn redovisar det antal kundorder som har leveransvecka inom tidsperioden som sträcker sig fram till den vecka som ett inköp gjort idag skall räcka. D.v.s ledtiden plus inköpsintervallet. Kundorder som ligger längre bort i tiden räknas inte med.

Ledtid anger leverantörens leveranstid som är registrerad i artikel- registret. BEST.FÖRSLAG är datorns förslag till inköpskvantitet. Typ anger vad som ligger till grund för förslaget. Behov vecka är leveransvecka för den tidigaste kundordern.

Typ ORDERBEHOV är beräknad av befintliga kundorder med leveransvecka fram till datum för tänkt inleverans samt beräknad försäljning under inköpsintervallet.

BEF ORDERBEHOV är baserat på kundorder med leveransvecka som ligger i perioden fram t.o.m inköpsintervallet.

Tidsaxeln delas in på följande sätt om vi utgår från dagens datum. Ledtiden är den tid som det tar att få hem godset och är angiven i artikelregistret. Inköpsintervallet är registr.i företagsinfo rad 17 och anger hur långt mellanrum som det skall vara mellan varje leverans från leverantören. Inköpsintervallet börjar där ledtiden slutar.

Urvalet sker alltid på orderrader när detta alternativ är valt.

Bearbetningen sker på följande sätt:

Söker orderrader med med status "NYTT", "KONT", "BEKR", "UTSK", "REST", som inte är kopierade till inköp och har rätt lager. Orderrader med strukturartiklar läggs upp i en arbetsfil som sorteras på ordernr För varje order uppdateras ARTIKEL-BEHOV genom att först rensas posterna och sedan läggs nya upp. Söker efter ARTIKEL-BEHOV på valt lager som bildats i föregående punkt Lägger upp lagerpost på artiklar i förgeående punkt och på artiklar som inte är strukturartiklar Sorterar lagerposter Beräknar behov på lagerposter Med val av leveransvecka kan man överrida den automatiska beräkningen av t.o.m. vilken tidsperiod som behov skall beräknas.

Affärssystem SystemQ Handbok
Affärssystem
Support
Affärssystem